Huhtikuun liikuntavinkki saarikasta

Huhtikuun teemana kestävyysliikunta

Oikeastaan kaikki suuria lihasryhmiä kuormittavat lajit ja työt käyvät kestävyysharjoittelusta. Kestävyyskuntoa kohennetaan pidempikestoisella, hieman hengästyttävällä liikunnalla, joka parantaa erityisesti keuhkojen, sydämen ja verenkiertoelimistön toimintaa. Kevytkin liikuskelu voi alentaa muun muassa verensokeri- ja rasva-arvoja. Lisäksi se vilkastuttaa verenkiertoa sekä vetreyttää lihaksia ja niveliä.

Kestävyysliikuntaa suositellaan ainakin 2 tuntia 30 minuuttia viikossa ja kevyttä liikuskelua mahdollisimman paljon.

Kestävyyden harjoittaminen olisi hyvä saada osaksi arkista toimintaa. Kannattaa valita itselle mieluinen laji, niin harjoittelu on mukavaa. Hyviä lajeja ovat esimerkiksi: kävely, sauvakävely, tanssi tai porraskävely. Jokainen askel kannattaa: kotiaskareet, pihatyöt, ulkoilu, kauppareissut ja muut tavalliset puuhat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edessä Inkeri Lehtonen

takana Jorma Kivirinta, Kalevi Tuliranta,Heikki Liimatainen, Riitta Riikonen ja Merja Pihlainen